7 juli 2016

 

Susan Weenink, interviewde BN’er Vivian Reijs, bekend van TV en haar online platform vivonline.nlOnlangs heeft Vivian de opleiding Kind & Voeding afgerond, en dat is precies waar Susan Weenink op inspeelt met dit interview!

Interviews & Blogs 

Variatie

 

Ik werk graag met een weekmenu; makkelijk met boodschappen doen en overzichtelijk voor Quinn wat we eten. Zo hebben we een pasta-, een rijst-, een aardappel-, een soep-, een brood-, en een kliekjesdag. Één dag in de week is afhaaldag, dat kan variëren van een pizza tot aan Thais en wokgerechten. Quinn vind het fantastisch om mee te helpen met de bereiding van het avondeten. Zo heeft hij laatst een pizza gemaakt, vanaf het balletje deeg. En natuurlijk ging deze zonder problemen helemaal op, tenslotte was hij trots en vond zijn eigen pizza helemaal geweldig. Ik haal mijn recepten uit tijdschriften zoals allerhande en als ik merk dat de kinderen iets lekker vinden dan laat ik dat natuurlijk vaker terugkomen.

Rapley methode

Waar ik bij de eerste alles moest pureren & prakken merk ik dat ik makkelijker ben geworden bij de tweede.Ik heb me verdiept in de Rapley methode, waarbij je ingrediënten wel gaar maakt maar het aanbiedt in de oorspronkelijke vorm. Dus wortels zacht koken en in zijn geheel aanbieden, zo ook met broccoli en alle andere groente/ fruit. Kinderen kauwen dit fijn en wennen aan de structuur van voedsel. Voor Roy werkt dit prima!

Surinaamse invloeden

 

 

Met een Surinaams Javaanse vader staat de Surinaamse keuken ook vaak op het menu. De rijst met kip van oma wordt ook verkozen, door de kinderen, boven de McDonalds! En ook als papa kookt dan smullen de kinderen, want lusten ze de bonen niet dan worden deze even behendig geprakt en gemengd door het eten en gepresenteerd als ‘kijk eens, een beetje kip erbij’, en gelukkig werkt deze truc tot op de dag van vandaag nog steeds!

Blaricum, Restaurant Tafelberg, 13 juli 2011. We zitten gezellig aan tafel

en al snel komt het onderwerp 'eten met de kids' ter sprake.

Lees hier de ervaringen van Angelique!

Angelique Kip is  communicatiedeskundige en grafisch vormgever en heeft haar eigen ontwerpbureau (www.angeliquekip.nl). Getrouwd met Ryan en moeder van Quinn (bijna 4) en Roy (8 maanden). Haar twee kleine jongens zijn gek op de Surinaamse keuken

Vaste tijdstippen

 

Ik heb gelukkig geen moeilijke eters en met de kinderen kunnen we rustig uit eten gaan omdat ze best een tijdje rustig aan tafel kunnen zitten. Quinn is zoals de meeste kinderen wel erg druk met spelen en om de kinderen voor te bereiden op de maaltijd kondig ik van te voren aan wanneer het tijd wordt om te eten. Zo kunnen ze alvast het spelen afbouwen en rustig worden om aan tafel te gaan. De maaltijden zijn voor ons gezin rustmomentjes waarbij we met z’n allen kunnen praten. Drie keer per dag moet zeker op te brengen zijn om rustig te eten. Waarbij ik er wel op let dat de maaltijd niet langer dan een half uurtje duurt. Na deze tijd wordt de tafel opgeruimd en mogen de kinderen van tafel. Niet gegeten is dan helaas pech gehad, er komen geen boterhammen en andere hongerstillende tussendoortjes aan te pas voor het slapen gaan.

Welke eetregel hanteer jij in huis?

“Niet forceren maar wel alles proeven. Soms duurt het weken voordat ze gewend zijn aan een smaak. Er was een tijd waarop ik dubbel kookte voor iedereen maar daar wilde ik vanaf. Ik zorg er altijd voor dat er voldoende aanbod op tafel staat zoals rauwkost en meerdere groente”

 

Wat is een succesrecept in jouw gezin, waarvan je weet dat ook mee-eters het lekker vinden?

“Bruine rijst met biologische kip & zongedroogde tomaten in kokosmelk, is een makkelijk recept en iedereen vindt het lekker”

 

Welke „truc” gebruik je om een niet geliefde groente te laten eten?

“Toen Day nog een baby was, duwde ik de doperwerten in de penne en dat ging met smaak naar binnen.  Als ik nu merk dat ze iets niet lekker vinden zoals avocado, dan verwerk ik dit in een smoothie. Zo ook spinazie in een smoothie. Ze moeten elke week gezonde groente eten zoals broccoli en spinazie. Soms vinden ze rauwe groente wel lekker, zoals wortels, maar gekookt niet dan geef ik rauwe wortels mee naar school”

 

Wat treft jouw kind in haar/zijn lunchbox aan

“Meestal 2 soorten fruit, appel en blauwe bes, of mango en appel, soms ook komkommers en wortels en verder speltbrood met hartig beleg en één boterham met Nutella of hagelslag”

 

 

Hoe denk jij over gezonde voeding voor kinderen?

 

“Wij eten thuis zoveel mogelijk gezond en vers. Veel groente, fruit, noten, eieren, vis en vlees. We eten bijna geen tarwe en proberen zoveel mogelijk glutenvrij te eten. Niks met een etiket erop. Frisdrank halen we niet in huis en ik geef de kinderen geen “pakjes”. Natuurlijk krijgen ze wel ‘s middags een snoepje of een ijsje want het blijven kinderen. Maar ik probeer zoveel mogelijk een gezond alternatief te vinden zoals bakjes fruit, gedroogd fruit, noten, zelfgemaakt ijs en smoothies en dat vinden ze erg lekker”

                                             .......recept van Vivian Reijs 

Bruine rijst koken. Bak een ui, knoflook en kipfilet in de pan. Voeg paprikapoeder, zout/peper toe. Voeg de zongedroogde tomaten (een klein potje) een blikje kokosmelk toe en laat dit op laag pitje doorkoken. Als de smaken goed zijn ingetrokken dan de rijst erbij en alles door elkaar scheppen zodat de smaken samenkomen.

 

Bijgerecht: bakje met paprika, komkommer en tomaatjes.